Tentokrát by sme vám chceli priblížiť, čo si môžete predstaviť pod pojmom Záhrada v školskej poličke. Nejde len o technológiu, ale o celý koncept hľadania súvislostí v prírode a o obnovu vzťahu človeka k nej. Dnešné deti bývajú od prírodných procesov odtrhnuté. Starí rodičia vymenili záhradky za anglické trávniky, po vajíčka sa nechodí do kurína, ale do supermarketu, v obchodoch prevažuje zelenina a ovocie bez chuti, bežný deň je rozdelený medzi školu a pár kružkov a namiesto stretávania sa v parku sa dohadujú vo virtuálnom svete. Už si ani netelefonujú, ale radšej píšu a namiesto chovu domácich miláčikov majú zvieratká plyšové, také na baterky, aby aj štekali a mňaukali.
A preto prichádzame s našou Záhradou v školskej poličke. Svet s ňou nezachránime, ale je to spôsob, ako priniesť malé prírodné zázraky priamo do triedy. Rastlinky rastú deťom doslova pred očami, môžu ich pozorovať už od nenápadného klíčku a každý deň sledovať zmeny. Rozvíja sa prirodzená disciplína, pretože keď sa nepostarajú, rastlinky im to rýchlo spočítajú a nezabúdajme na radosť, ktorú práca so zeminou prináša. Ale teraz už poďme na to, čo vám so Záhradou v školskej poličke doručíme.
1. know-how
Mikrozeleninu pestujeme už pár rokov a radi vám odovzdáme naše skúsenosti. Poskytneme aj príklady dobrej praxe zo škôl, ktoré už svoju Záhradu v školskej poličke majú. Ako to celé uchopiť, začať, ako to zakomponovať do vyučovania a ako z toho vyťažiť čo najviac. Zbierame skúsenosti zo škôl, ktoré už mikrozeleninu s nami pestujú a o všetky sa podelíme. Netrváme však na tom, aby sa vždy dodržiaval náš návod. Poskytne síce komplexné informácie aj s odporúčaniami ako dosiahnuť maximálny výnos, my však chceme, aby stojan fungoval ako školská pomôcka pre omylných. Aby sa žiaci tešili z dobrej úrody, ale aby ich zaujímal aj neúspech a rástla v nich chuť zisťovať, prečo sa to nepodarilo. Zvedavosť je pri vzdelávaní veľmi dôležitá a práve tú chceme podporovať. Koľko vody rastlinky potrebujú, ako ich ovplyvňuje dĺžka svietenia, odkiaľ sa berú plesne a čo je to, čo nevidíme. Práca s lupou či mikroskopom nech sa stane niečim uchopiteľným. Poradíme vám aj rôzne zaujímavé biologické nuansy, na ktoré môžete žiakov upozorniť.
2.stojan na pestovanie
Hlavnou súčasťou nášho balíka je stojan na pestovanie mikrozeleniny.
Možno sa zdá veľký, ale má to niekoľko výhod:
1.na jeden šup vypestujete dostatočné množstvo - ujde sa každému! Nie ako v malom kvetináčiku. Mikrozelenina sa dá vypestovať aj na dobre osvetlenej parapetnej doske, nie vždy sa to však podarí a množstvá sú určite menšie. V našom stojane dokážete vypestovat naraz aj 2,5kg, čo už je slušné množstvo na to, aby každý ochutnal a možno sa aj dosýta najedol :-) Určite je možné z toho pripraviť ochutnávku pre susednú triedu, učiteľov alebo trebárs aj rodičov. Osvedčil sa aj predaj jednohubiek s nátierkou a mikrozeleninou na školskom trhu, výťažok z ktorého poputoval na pomôcky do triedy. Fantázii sa medze nekladú a toľká úroda vždy poteší. A ak by jej predsalen bolo málo, nie je problém stojan doplniť o ďalšiu poličku vybavenú na pestovanie.
2.zmestí sa doň všetko príslušenstvo naraz. Výhodou nášho stojana je spratnosť. S rozmermi takmer 140šx60hx200v cm v triede síce zaberie nejaké miesto, ale zmestí sa doň všetko potrebné príslušenstvo. Pri vysievaní tak bude každá pomôcka vždy po ruke.
3.je ľahko rozoberateľný a znovu poskladateľný.
4.je na kolieskach a dá sa ľahko presúvať medzi triedami.
Stojan sme koncipovali tak, aby sa dal ľahko rozobrať a premiestňovať. Medzi triedami na jednom poschodí sa bez problémov presunie len potlačením vďaka kolieskam a v prípade schodiska stačí pár usilovných žiakov a o pár minút bude stojan stáť na potrebnom mieste. Základná doska, štyri stĺpy a dve police, ozaj jednoduché.
5.kvalitné osvetlenie napomáha rovnomernému rastu rastliniek.
Základom pestovateľského stojana je osvetlenie. Dnes už je viacero výrobcov a typov svietidiel, z ktorých sa dá vyberať je ozaj neúrekom, treba byť však obozretný. My sme pri výbere kládli dôraz na dlhoročné skúsenosti, kvalitu svetelného spektra a ekologický dopad. Svetlá nášho výrobcu sú bohatšie na množstvo farieb, než generické LED svetlá pre záhradníctva a tiež tradičné skleníkové či žiarivkové svietidlá. Zloženie svetelného spektra je navrhnuté tak, aby viedlo k jasným cieľom, napríklad vegetatívnemu rastu alebo kvitnutiu. Ozaj sme nešetrili a táto položka je jednou z tých väčších v našom rozpočte. Ide tu však o bezpečnosť a keďže má toto osvetlenie simulovať rastlinám dlhý deň a do istej miery nahrádzať slniečko, voľba bola jasná.
3.osivo
Pozor!Pozor!
Na pestovanie mikrozeleniny nesmiete použiť bežné záhradné osivá! Tie sú totiž chemicky ošetrované, teda morené, a čas, za ktorý konzumujeme mikrozeleninku, je príliš krátky na to, aby sa chemikálie “spotrebovali”. Nehovoriac o tom, že v tácke sa nezmetabolizujú - chýba tam dostatočné množstvo pôdy a pôdnych mikroorganizmov.
My ponúkame vysokokvalitné semená, podľa možností v Bio kvalite. A hlavne, máme ich osobne odskúšané.
Hneď na úvod vás zásobíme na celý školský rok a prezradíme tajomstvá každého druhu. Slnečnica, hrášok, reďkovka, červená kapusta i kukurica, každý druh je iný. Rôzne sú výsevné množstvá, nároky na vodu i na pobyt v tme. Niektoré sa radi kúpu a niektoré dokonca vypestujete len tak, na tácke. To všetko vám povieme.
4. príslušenstvo
Od naberačky, cez pestovateľské tácky a teplomer až po substrát, vedro aj rozprašovač. Dokonca aj handrička a metlička.
Čokoľvek môžete pri pestovaní potrebovať, to máte hneď. Vyskladali sme celý zoznam príslušenstva, ktoré sa nám osobne pri pestovaní osvedčilo a mysleli sme aj na to, že po práci si treba po sebe upratať. Vždy je sranda sledovať, ako sa žiaci predháňajú v tom, kto môže napríklad naberať substrát, rosiť vysiaté semená s rozprašovačom a dokonca aj utierať lavicu. Neverili by sme, keby sme to nevideli.
5. knihy
Nie je to tak,že škole dodáme stojan a dovidenia!
Téma potravinovej sebestačnosti a dostupnosti zdravých a kvalitných potravín nás pohltila úplne a hľadáme všetky možnosti, ako ju zaradiť do všetkých možných sfér. Napríklad školám prinášame aj tipy, o aké skvosty môže doplniť trebárs aj svoju knižnicu. Pripravili sme výber kníh pre rôzne vekové kategórie. V slovenčine, ale aj v angličtine, krátke príbehy, romány i prírodopisné. S krásnymi ilustráciami i nabité faktami. Každý si vyberie. Učiteľom poskytneme recenzie alebo si škola môže knihy objednať priamo u nás. A ktovie, možno sa nám raz podarí vydať aj svoju vlastnú.
6. prednášky
Vedieme aj prednášky alebo skôr interaktívne besedy, počas ktorých sa snažíme nájsť so žiakmi spoločnú reč. Niektorí žiaci chcú počúvať o tom, v akom stave je svet, iní sa chcú hneď hrabať v zemi, ďalších zaujme to, ako môžu využívať mobily zmysluplnejšie a sú aj tí “daj mi pokoj”. Nemáme odpoveď na všetko a každý žiak nebude nadšený z extra aktivity. Všetci sa však dozvedia, že je tu aj táto cesta a keď budú chcieť, môžu sa pridať. V dnešnej dobe sa veľa hovorí o klimatickej kríze a nie je to fér, že jej dôsledky ponesú tí, ktorí ju sami nespôsobili. Našou snahou je ďeťom šetrne vysvetliť, s akými ekologickými problémami sa svet borí, ale dôraz skôr kladieme na ukazovanie smeru, ktorým sa treba vydať. Ukazujeme konkrétne riešenia, vystríhame pred greenwashingom a snažíme sa vysvetliť priame súvislosti medzi prostredím a zdravím človeka. Ako náš život ovplyvňujú stromy a ich výrub, to, ako zaobchádzame s pôdou, z ktorej pochádza naša potrava a prečo treba podporovať lokálnych pestovateľov stoj čo stoj. Že čo sa týka potravy, je pripastný rozdiel medzi kvantitou a kvalitou a ako to vplýva na naše zdravie, krátko- i dlhodobo.
7. učebné plány
Na podnet jednej “našej” pani učiteľky sme sa podujali pripraviť v spolupráci s pedagógmi aj učebné plány v súlade so ŠVP (štátnym vzdelávacím programom), aby sme začlenenie Záhrady v školskej poličke do výučby učiteľom zjednodušili. Náš stojan sa dá využiť na veľké množstvo aktivít i na rôznych predmetoch (pozn.: v našom poslednom blogovom príspevku-rozhovore s Petrou Maškovou, pedagogickou asistentkou na gymnáziu v Púchove, sa o tom môžete dočítať viac) a vieme, že také učebné plány pomôžu ušetriť čas pri príprave na vyučovanie. A časom netreba plýtvať. Nový školský rok bude teda zriaďovanie si našej Záhrady ešte jednoduchšie! 🤗 🌱
8. komunita
Máme ambíciu prinášať zaujímavé rozhovory a reportáže v rámci komunity učitelia-deti-rodičia-škola. Vedia rodičia o tom, čo sa deje v škole? S akými problémami sa borí riaditeľstvo a ako by mohli pomôcť? Zaujímajú sa o to?Chce škola, aby sa zaujímali? Čo všetko obnáša práca učiteľov a iných školských pracovníkov? Koľko z ich úsilia nevidíme? Spolupracujeme všetci dostatočne? Školská reforma - čo prinesie?
Téma vzdelávania je veľmi široká a asi ju úplne nerozlúskneme, ale ak sa nám podarí niekoho inšpirovať k záujmu o aktivitu v jeho vlastnej rodinno-vzdelávacej komunite, vyhrali sme 😉 Nejde o to, aby rodičia dýchali učiteľom na krk, ale o spoluprácu, ktorá bude v konečnom dôsledku prospešná pre deti. Aby sme si školu nemýlili s babysittingom a nebrali ju ako “odkladaciu inštitúciu”.
Tak čo poviete, chcete si aj vy zriadiť Záhradu v školskej poličke?
Ak áno, môžete nás kontaktovať na čísle +421 903 138 421 alebo na e-mailovej adrese zahradavpolicke@gmail.com .
#pokladydokniznice #zahradavskolskejpolicke #naucmedetivypestovatsijedlo #laskakpode #pomozemeskolezohnatfinancie #rastupriamopredocamideti #detipestujumikro #zdravejedlodoskol #zahradavpolicke #cosivypestujestosiajzjes #mikrozeleninavskole #biologia #prirodoveda #copotrebujerastlinaprerast #hovormeopode #cojepoda #ucivoktorechuti #zdravadesiata
Comments